بازیهای کامپیوتری بر اساس تصمیم یک سری جدید بازیهای هیجانانگیز هستند. در این نوع بازیها تصمیمات شما میتواند نتیجه بازی، نوع شخصیتها و اتفاقات جانبی بازی را تحتالشعاع قرار دهد. در این متن با ده تا از سرگرمکنندهترین آنها آشنا میشوید که بسیار هوشمندانه نوشته شدهاند:
بیآبرو
بازیهایی که به بازیکنان اجازه میدهد بازیهای مسالمتآمیز یا تهاجمی را انتخاب کنند، مطمئنا چیز جدیدی نیست و فرنچایزهایی مانند Fable و Mass Effect نمونههای قابل توجه و پرطرفدار از این دسته هستند.
این دست بازیها پیامدهای واضحی برای اقدامات مثبت یا منفی دارند مانند زخمهای صورت Commander Shepard’s Renegade در Mass Effect 2، در حالیکه بی آبرو (Dishonored) بسیار ظریفتر و دقیقتر است. به عنوان مثال، اگر بازیکنان یک نگهبان را در یک منطقه خاص از بیآبرو بکشند، دفعه بعد که وارد منطقه میشوند، نگهبانان بیشتری در حال گشتزنی هستند و تلههای بیشتری در محل خواهند بود.
بی آبرو یک بازی اکشن ماجراجویی است که در سال ۲۰۱۲ توسط استودیو آرکانه (Arkane Studios) توسعه یافته و توسط Bethesda Softworks منتشر شده است. داستان بی آبرو که در شهر صنعتی خیالی و مبتلا به طاعون دانوال اتفاق میافتد، داستان کوروو آتانو، محافظ ملکه جزایر را دنبال میکند. او مجبور میشود به یک قاتل تبدیل شود و به دنبال انتقام از کسانی است که علیه او توطئه کردند.
Cyberpunk 2077 به انتخابهای شخصی میپردازد که نه تنها بر جستجوی اصلی، بلکه بر جستجوهای جانبی نیز تأثیر میگذارند. به عنوان مثال، شما فرصتی برای نجات همسایه خود خواهید داشت که مشکلات شخصی شدیدی را تجربه میکند، اما آیا شما به عنوان V در واقع انتخاب درستی برای انجام این کار خواهید داشت؟
Cyberpunk همچنین دارای پایانهای مختلفی است، و سفری که در V و Johnny Silverhand انجام میدهید، مشخص میکند که در واقع کدام پایان بازی شما را به اتمام برساند. در این بازی نه تنها مناظر زیبا هستند، بلکه کاری که انجام میدهید هم بسیار مهم است.
Cyberpunk 2077 یک بازی ویدئویی در سبک اکشن نقش آفرینی است که توسط CD Projekt توسعه و منتشر شده است. داستان در Night City اتفاق میافتد بازیکنان اصلی یک مزدور قابل تنظیم به نام V است که میتواند مهارتهای هک کردن و تغییر ماشینآلات را برای نبرد غوغا و برد کسب کند.
وسترادو: دولوله
این بازی شما را در یک ماموریت انتقام جویانه در غرب قرار میدهد زیرا مردی که خانواده شما را به قتل رساند و خانه شما را به آتش کشید، گیر میاندازید. در وسترادو مردی وجود دارد که به صورت تصائفی ساخته میشود و خانواده شما را کشته است. این مرد میتواند هر کسی باشد و پیدا کردن او کاملا به شما بستگی دارد که انتخابهای درستی برای ردیابی او داشته باشید.
حواستان باشد، در این بازی اگر شخص اشتباهی را تهدید کنید ممکن است از سرنخهای حیاتی و مهم که میتواند شما را به شخص قاتل برساند غافل شوید و آنها را از دست بدهید. اگر یک سری تلاشهای اشتباه انجام دهید میتواند مسیرهای دیگر را قفل کند و سرنخهایی را پیدا نکنید. وسترادو باعث میشود هر کاری که انجام میدهید عواقبی داشته باشد و با از نظر تصادف و شانس این بازی با هر بازی قبلی متفاوت است.
وسترادو: دولوله یک بازی ویدئویی مستقل تیراندازی است که توسط استودیوی هلندی Ostrich Banditos توسعه یافته و توسط Adult Swim Games منتشر شده است. در ۱۵ آوریل ۲۰۱۵ برای سیستم و در ۹ دسامبر ۲۰۱۶ برای ایکس باکس یک منتشر شد.
تمثیل استنلی
همراه با بازی هایی مانند “فراموشی: فرود تاریک” و “بلند و تاریک: هشت صفحه”، “کافه کهکشانی تمثیل استنلی” نیز جزو اولین موج بازیهایی بود که تا حد زیادی می تواند محبوبیت غیرمنتظره خود را به پخش شدن از طریق YouTube نسبت دهد.
این دستاورد به لطف لذت تماشای افراد دیگر است در حالی که بازی میکنند و در بازی به قسمتهای هیجانانگیزی میرسند. این باعث میشود خود فرد هم وسوسه شود و آن بازی را امتحان کند. برای بینندگان وسوسه انگیز بود که تمثیل استنلی (The Stanley Parable) را برای خود امتحان کنند و ببینند چه مسیرهای هیجانانگیزی را میتوانند کشف کنند.
تمثیل استنلی یک درام تعاملی آوانگارد است که توسط توسعه دهندگان دیوی وردن و ویلیام پوگ طراحی و نوشته شده است. این بازی دارای مضامینی مانند انتخاب در بازیهای ویدیویی، رابطه بین سازنده و بازیکن بازی و سرنوشت است. این بازی در ابتدا در ۳۱ جولای ۲۰۱۱ به عنوان یک نسخه رایگان برای Half-Life ۲ توسط شرکت ردن (Wreden) منتشر شد.
تا سحر
بازی تا سحر (Until Dawn) در آگوست ۲۰۱۵ به طور انحصاری برای پلی استیشن ۴ منتشر شد، این بازی توسط Supermassive Games ساخته شد که امروزه بیشتر به خاطر آثارشان در گلچین تصاویر تاریک (The Dark Pictures Anthology) شناخته میشوند.
تا سحر یک گزینه فوقالعاده برای کسانی است که بازیهای مبتنی بر تصمیم را دوست دارند، زیرا هر یک از شخصیتهای بازی بسته به تصمیماتی که بازیکنان میگیرند میتوانند زنده بمانند یا بمیرند. اگرچه گیم پلی بازی مشکلاتی دارد، اما بازی تا سحر یکی از بهترین انتخابهای این لیست برای کسانی است که خواهان یک ماجراجویی واقعی مبتنی بر تصمیم هستند.
بازیکنان کنترل هشت بزرگسال جوان را به عهده میگیرند که باید در تپه چوب سیاه زنده بمانند در حالی که زندگی آنها در خطر است. این بازی به خاطر روایتهای چندخطی و سیستم جلوههای پروانهای که دارد، یک ابرپیوند سینمایی دارد که در آن بازیکنان باید انتخابهایی داشته باشند که ممکن است داستان را تغییر دهد.
هیتمن ۳
آخرین بازی در سه گانه هیتمن قطعاً از شما میخواهد که انتخابهایی داشته باشید که در پایان بازی در نظر گرفته میشوند و تاثیر گذار است. آیا شخصیتی را میکشی یا سرنوشت خوشایندتری را برای او انتخاب می کنی؟ این یک سرنخ بزرگ است که باید در پایان به آن توجه کرد.
حتی یک پایان رازآلود برای باز کردن وجود دارد که در مجموع سه مورد را ایجاد می کند. این بیشترین حالتهای پایان در یک بازی نیست، اما آنها به اندازه کافی متنوع هستند که به این معنی است که اگر میخواهید نتیجه خوبی داشته باشید، باید تصمیمات خود را با دقت بگیرید.
هیتمن ۳ یک بازی مخفی کاری است که در سال ۲۰۲۱ توسط IO Interactive برای ویندوز مایکروسافت، پلیاستیشن ۴، پلیاستیشن ۵، ایکسباکس وان، ایکسباکس سری X/S توسعه و منتشر شده است. داستان تکنفره که در هیتمن شروع شد به پایان رسیده است. در این بازی شخص اصلی به دنبال قاتل ژنتیک شده مامور ۴۷ است و همراه با متحدانش میرود که رهبران Providence، سازمان مخفی کنترل امور جهان را تعقیب میکنند. هیتمن ۳ تا بهحال توانسته است نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد.
تپه خاموش: خاطرات درهم شکسته
«خاطرات درهم شکسته» تصویری دوباره از سری بازیهای «تپه خاموش» است که با اکتشاف و جستجوی خود در تپه خاموش و همچنین فرار از دست هیولاها شما را به هیجان میآورد. این بازی به دو بخش مجزا تقسیم میشود. یک کاوش وجود دارد و در کنار آن مجموعهای از جلسات درمانی نیز وجود دارد که نمایه روانی شما را تعیین می کند.
در این جلسات درمانی، بازی تعیین میکند چه نوع سبک بازی را انجام میدهید، سپس بر اساس آن بازی را تغییر میدهد. بر اساس پاسخ های شما در طول جلسات درمانی، بقیه بازی جنبه های خاصی از فضای خود را تغییر میدهد تا پاسخ های شما را منعکس کند.
تپه خاموش: خاطرات درهم شکسته یک بازی ترسناک است که در سال ۲۰۰۹ توسط استودیو کلایمکس توسعه یافته و توسط استودیو دیجیتال کونامی منتشر شده است. در ماه دسامبر برای Wii منتشر شد و در ژانویه ۲۰۱۰ برای پلتفرمهای پلیاستیشن ۲ و پلیاستیشن قابل حمل وارد بازار شد.
جادوگر ۳
قهرمان بازی جادوگر ۳، گرالت، دستش را به NPC سر قرمز میدهد.
با حرکت به دنیای بازیهای RPG و جهان باز، جادوگر ۳ ارزش بازی کردن را دارد. بازی سه نتیجه کاملاً متمایز در پایان اصلی خود دارد: یکی شاد دیگری تلخ و سومی غمگین. هر کدام از آنها در مقایسه با بسیاری دیگر از بازیهای چند پایانی بسیار راضی کننده هستند.
حتی توسعه و بسط بازی بسته به انتخاب شما، چه در محتوای جدید و چه در خارج از آن، دارای چهارچوب و محتواهای متعددی است. بسیاری از انتخابهایی که انجام میدهید، آنهایی هستند که انتظار ندارید بازی را نیز تغییر دهند، بنابراین پایان شما در مقایسه با سایر بازیهای پرانتخاب غافلگیرکننده است. اگر میخواهید پایانهای شاد را داشته باشید، بهتر است هنگام بازی دقت کنید!
سری بازی جادوگر مجموعهای از بازیهای نقش آفرینی اکشن فانتزی است که توسط شرکت سی دی پراجکت قرمز توسعه یافته و توسط سی دی پراجکت منتشر شده است. این بازی بر اساس مجموعه کتابی به همین نام از نویسنده لهستانی آندری ساپکوفسکی است.
باران شدید
بازی باران شدید در سال ۲۰۱۰ به طور انحصاری بر روی پلی استیشن ۳ منتشر شد و پیشگامی در بازگرداندن بازیهای بر اساس تصمیم سنگین به بازار اصلی بود. متأسفانه، امروزه این بازی اب اقبال خوبی روبرو نمیشود زیرا آنچنان قوی نتوانسته خود را در رقابت نگهدارد و نسخههای جدید آن آنچنان مخاطب را راضی نمیکند. شایان ذکر است که بسیاری از بازیهایی که مردم از آنها به عنوان بازی برتر یاد میکنند، اگر باران سنگین نبود، آنها نیز احتمالا وجود نداشتند.
بازی باران سنگین در زمان انتشار در ابتدا از منتقدان نقدهای بسیار خوبی دریافت کرد و نمونه بارز آن متاسکور بود.
در این بازی چهار قهرمان داستان درگیر معمای قاتل اوریگامی هستند، یک قاتل زنجیرهای که از دورههای طولانی باران برای غرق کردن قربانیان خود استفاده میکند. بازیکن با انجام اقدامات برجسته شده روی صفحه مربوط به حرکات و در برخی موارد، انجام یک سری رویدادهای زمانی سریع با بازی تعامل میکند. تصمیمات و اقدامات بازیکن در طول بازی روی روایت تاثیر می گذارد.
زندگی عجیب است
بازی “زندگی عجیب است” محتوای گیجکننده بسیار منحصر به فرد دارد. داستان در مورد شخصیتی است که می تواند زمان را به عقب برگرداند و انتخابهای خود را متفاوت انجام دهد. در واقع این بازی به بررسی اثر پروانهای می پردازد.
هدف اصلی “زندگی عجیب است” بررسی تأثیرات انتخابهای مختلف و پیچیده است و شخصیتپردازی به قدری زیبا است که یک طرح واقعاً دوست داشتنی را برای مخاطب به ارمغان آورده است. مانند هر بازی دیگری در این لیست، انتخابهای شما بر هر شخصیت و نتیجه جانبی داستان تأثیر میگذارد، اما این بازی همواره انتخابهای دشوار شما را در هر قسمت به شما یادآوری میکند و واقعاً باعث میشود درباره هر تصمیمی که میگیرید فکر کنید.
در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۹، شرکت دانتنود، توسعه دهنده دو بازی اصلی این سری، به آینده این فرنچایز ابراز علاقه کرد و در عین حال اشاره کرد که دوباره شخصیتهای جدیدی را انتخاب خواهند کرد و وارد ماجرا میکند. هر چند در ادامه توضیح داد که حقوق این اثر متعلق به اسکوئر انیکس است و حق رای در مورد تصمیمگیریهای آینده با این شرکت است.