مصرفگرایی یکی از مشکلاتی است تمامی جوامع امروز با آن درگیرند. امروزه طبقات اجتماعی مختلف، از طبقه کارگر تا سرمایهدار با مصرف افراطی محصولات درگیرند. عوامل زیادی مثل تبلیغات، عواطف، فردگرایی و… باعث افراط در مصرف و خرید میشود. در ادامه مثالهایی از مصرف گرایی را میخوانیم.
مهمانیهای مجلل
اگر شما هم یکی از طرفداران مهمانیهای مجلل و باشکوهید، احتمالا مصرفگرایید. برای برگزاری چنین مراسمهایی غذا، تزئینات و لباسهای زیادی خریده میشود که بسیاری از آنها مصرف نمیشوند یا تنها یکبار مصرف میشوند.
خانههای مجلل سلبریتیها را ببینید.
کاغذ
برای تولید یک برگ کاغذ آب و انرژی زیادی مصرف میشود. دور انداختن کاغذهایی که هنوز قابل استفاده هستند، از موارد مصرف گرایی محسوب میشود.
برندها؛ عامل مصرفگرایی
طرفداری از برند کالاهای مختلف و خرید کالاهای بهروز آنها از موارد افراط در مصرف به شمار میرود.
مدگرایی
اگر دوست دارید که لباسهای مناسب و شیک بپوشید هیچ اشکالی ندارد، اما اگر از ترندهای زودگذر پیروی میکنید، شما یک مُسرفید. برای تولید لباسها آسیب زیادی به طبیعت میرسد. بهتر است به جای پیروی از ترندها سبک خودتان را پیدا کنید.
تخفیف نگیرید!
معمولا کالاهایی که در حراج یا با تخفیف زیاد خریده میشوند نه به خاطر نیاز، بلکه به خاطر قیمت ارزان خریداری میشوند. در چنین مواقعی بهتر است قبل از خرید به این فکر کنید که آیا واقعا به چنین کالایی نیاز دارم؟