لحظات فرهنگی پاپ لحظات عجیب و بهیادماندنی در سال ۲۰۲۱ از خود به جا گذاشت. در حوزههای مختلف از موسیقی و سینما گرفته تا اخبار سلبریتیها و انصراف از رقابتها توسط پرافتخارترین ژیمناستیک باز آمریکا. در این لیست با ده اتفاق غافلگیرکننده سال ۲۰۲۱ بیشتر آشنا خواهید شد:
۱. مصاحبه پرمخاطب مگان مارکل و پرنس هری با اپرا
از زمان صحبت پرنسس دایانا در سال ۱۹۹۲ با مارتین بشیر که در آن او گفت «ما سه نفر بودیم» در ازدواج او با شاهزاده چارلز، یکی از اعضای خانواده سلطنتی اینقدر صریح درباره عملکرد درونی خانواده صحبت نکرده بود.
مگان و شاهزاده هری با شکست قطعی از سیاست مطبوعاتی سلطنتی مبنی بر «هرگز شکایت نکن، هرگز توضیح نده»، داستان یک خانواده سلطنتی بدون حمایت را تعریف کردند، آنها حتی از زمانی که مگان در دوران بارداری دچار افکار خودکشی شد گفتند. همچنین مگان فاش کرد که یکی از بستگان که نامی از او نبرد قبل از تولد پسرشان، سؤالاتی در مورد رنگ پوست پسرشان آرچی مطرح کرده بود.
این ویژه برنامه قسمتهای سنگینی داشت: یک کلاس استاد مصاحبه از اپرا («آیا ساکت بودی، یا سکوت کردی؟» برای همیشه در حافظه من زنده خواهد ماند)، لحظهای لعنتی برای سلطنت بریتانیا و دو ساعت تماشای تلویزیون که ۱۷ میلیون بیننده را به همراه داشت. همراه برای سواری احساسی ترن هوایی.
۲. پیروزی کمپین #بریتنی را آزاد کنید
اعتراضات طرفداران سرسخت به محافظهکاری ۱۳ ساله ستاره پاپ مدتها بود که افزایش یافته بود، اما در سال ۲۰۲۱ #بریتنی را آزاد کنید سرانجام به جریان اصلی تبدیل شد. در ژوئن، زمانی که اسپیرز سکوت تحمیلی خود را با بیانیه دادگاه وحشتناکی شکست و توضیح داد که چگونه محافظان تحت نظارت پدرش، کار، امور مالی و حتی حقوق باروری او را – با جزئیاتی نگرانکننده – کنترل میکنند.
مستند «فریمینگ بریتنی اسپیرز» از نیویورک تایمز که ۲۰ سال پس از اولین شهرت اسپیرز ساخته شد، چشمانداز تازهای در مورد چگونگی جنسیتزدایی، دستکاری و کمرنگ شدن اسپیرز در اوایل ارائه داد – آینهای سرگرمکننده برای نحوه برخورد فرهنگ ما و رفتار با ستارههای زن جوان. با این حال، سال ۲۰۲۱ همچنین سالی بود که کمپین#بریتنی را آزاد کنید به دور کامل رسید، زیرا محافظهکاری رسمن در نوامبر به پایان رسید.
اسپیرز در شهادت خود در ژوئن گفت: «من فقط میخواهم زندگیام برگردد.» همانطور که لیام هس از Vogue نوشت، امسال «رویاهای طولانی مدت انکار شده اسپیرز … سرانجام به واقعیت تبدیل شد.»
۳. بنیفر ۲٫۰: تور برگشتن به یکدیگر
از یک جهت، ۲۰۲۱ با ظهور دوباره رابطه عاشقانه طولانی مدت جنیفر لوپز و بن افلک و تور جهانی متعاقب آن، تبدیل به پورتالی برای سال ۲۰۰۲ شد. وقتی لوپز و افلک برای دوربینها از کن تا گالا مت را میخواندند، هنرپیشه مشهوری که همه چیز را شروع کرد، به صحبتهای ما بازگشت و الهامبخش افرادی مانند کراویس و ماشینگان کلی و مگان فاکس بود.
همانطور که نویسنده ابی گاردنر اشاره کرد، همگام شدن با بنیفر ۲٫۰ عملاً برای خود یک ورزش تماشاچی المپیک بود. آیا این پرفورمنس آرت، اظهارنظری درباره سرمایهداری، یا یک پانکینگ مدرن بود؟ در هر صورت سرگرمی محض و حواسپرتی بود.
با نگاه کردن به عکسهایی از جنیفر لوپز و بن افلک که کنار همدیگر در یک قایق بادبانی دراز کشیدند، تقریباً میبینیم که میتوانیم چشمها را ببندیم و وانمود کنیم که به روزهای سرد سال ۲۰۰۲ بازگشتهایم.
یکی از تصاویر (اکنون چندتایی) که در روزهای اخیر منتشر شده است، این زوج را در حال تکرار صحنههای خندهدار از موزیک ویدیوی جنی از بلوک نشان میدهد که در آن لوپز با محبت نامزد آن زمان خود – و اکنون شریک زندگی مشترکش – را نوازش میکند.
۴. نظرات رادیکال سیمون بایلز و نائومی اوزاکا در مورد سلامت روان
پرافتخارترین ژیمناست آمریکایی تمام دوران در ژوئیه هنگامی که از فینال تیمی زنان در المپیک توکیو انصراف داد، چشمها و فشار جهانیان را به خود جلب کرد. مبارزات او روی تشک با تلفات روحی سنگینی مشخص شد: بیلز در میان بیش از ۱۵۰ زن و دختری بود که توسط دکتر سابق تیم لری ناسار مورد آزار جنسی قرار گرفته بودند و USA Gymnastics هنوز با قربانیان به توافق نرسیده بود. بیلز گفت: «با سالی که گذشت، من واقعاً تعجب نمیکنم که چگونه بازی کرد.»
در ماه می، نائومی اوزاکا، تنیسور برنده گرند اسلم، حرکت شجاعانه مشابهی انجام داد و پس از اینکه برگزارکنندگان اجازه ندادند او از جلسات مطبوعاتی پس از مسابقه انصراف دهد، از مسابقات آزاد فرانسه کنارهگیری کرد. اوزاکا در اینستاگرام فاش کرد که از مسابقات آزاد ایالاتمتحده در سال ۲۰۱۸، «امواج عظیمی از اضطراب» را در خطاب به مطبوعات تنیس تجربه کرده و با حملات افسردگی مبارزه کرده است. او افزود: «من واقعاً برای کنار آمدن با آن مشکل داشتم.»
انتخاب بیلز و اوزاکا برای محافظت از سلامت روانی خود، بهویژه بهعنوان زنان سیاهپوست و آسیایی، پیامی قوی را نه تنها برای ورزشکاران و افراد برتر، بلکه برای تکتک افرادی که آنها را تماشا میکردند، ارسال کردند. Biles گفت: «در پایان روز، ما نیز انسان هستیم، بنابراین باید از ذهن خود در بدن خود محافظت کنیم نه اینکه فقط به بیرون برویم و کاری را انجام دهیم که دنیا از ما میخواهد.» آنها با هم معنای قهرمان بودن را دوباره تعریف کردند.
۵. Squid Game از فیلمهای هالیوودی نتفلیکس بالاتر رفت
درام Squid Game از همان لحظات اولیه خود – بازی نور قرمز و چراغ سبز برای بقا – به نفوذ فرهنگی کامل دست یافت و به سرعت وایرال شد. Squid Game که توسط هوانگ دونگ هیوک و با الهام از مبارزات اجتماعی-اقتصادی خودش ساخته شد، به سرعت به رتبه اول نتفلیکس رسید و به پربینندهترین برنامه پلتفرم تبدیل شد.
Squid Game اولین نمایش کرهای که موفق شد به این رتبه در نتفلیکس برسد. Squid Game که جرقه یک تقلید SNL و لباسهای تکرار نشدنی در هالووین بود، یک ژانر سرگرمی (و حتی ترسناک) بود که برای تماشای آن نیاز دارید اعصاب قوی داشته باشید و در لحظه ناامنی اقتصادی گسترده رسید.
هوانگ در مصاحبه با ورایتی گفت: «میخواستم داستانی بنویسم که تمثیلی باشد…درباره جامعه سرمایهداری مدرن، چیزی که یک رقابت شدید را به تصویر میکشد تا حدودی شبیه رقابت شدید زندگی».
۶. صعود اولیویا رودریگو
وقتی به «گواهینامه رانندگی» رودریگوی ۱۷ ساله آن زمان گوش دادیم، همهی ما دوباره نوجوانان دلشکستهای بودیم، بهطور تصادفی در کنار خانه سابقمان رانندگی میکردیم.
تکآهنگی که در ماه ژانویه فوقالعاده ویروسی شد (بیش از یک میلیارد بار پخش شد)، همهی اینها را داشت: اشعار روحشکنی، آوازهای قدرتمند و الهامبخش احتمالی زندگی واقعی. (شایعه میشود که در مورد دوست سابق رودریگو، جاشوا باست، بازیگر سابق او در کانال دیزنی باشد.) انتشار اولین آلبوم او، ترش، در ماه مه، رودریگو را بیشتر وارد استراتوسفر کرد و عصبانیت آلانیس موریست و فیونا اپل و مهارتهای ترانهسرایی تیلور سویفت (که باعث شد طرفداران رودریگو بیشتر شود) را هدایت کرد.
مبادا شکی وجود داشته باشد که رودریگو اولین نوجوان آمریکا شده است: زمانی که کاخ سفید میخواست واکسیناسیون را برای بزرگسالان جوان ۱۲ سال به بالا ترویج کند، از رودریگو – که با کتوشلوار و سکوهای شنل شر هوروویتز ظاهر شد – به عنوان مروج و تبلیغکننده استفاده کرد.
۷. تابستان لوتوس سفید
این استعاره تلخ صحنه آغازین نیلوفر سفید را تشکیل میدهد، یک مینی سریال خندهدار تیره و ترسناک HBO از نویسنده، کارگردان، بازیگر و گاه ستاره تلویزیون واقعیت، مایک وایت. در یکی از فرودگاههای هاوایی، یک زوج توریستی از مردی غمگین (دوستپسر همیشگی رام کام جیک لیسی در حالت پسر خراب-فرات-پسر) درباره ماهعسل خود در استراحتگاهی به نام نیلوفر سفید سوالاتی میکنند؛ و زنی با فریاد پاسخ میدهد: «راهنمای ما به ما گفت که یک نفر در آنجا کشته شده است!»
داماد میگوید: «بله»
جسد در حال حاضر در هواپیمایی که میخواهند سوار شوند بارگیری میشود. بعد به ذهن زوج میرسد که بپرسند عروس جسد کجاست؟ و جسد پاسخ میدهد: «توهین نباشد. من را به حال خود رها کنید.»
رئیس در میان آنها: آرموند (موری بارتلت الهی)، مدیر لوتوس سفید که به سرعت در حال باز شدن است. شین (جیک لیسی)، پسر بچهای که بیش از حد رشد کرده در یک ماهعسل عذابآور؛ و جنیفر کولیج در نقش تانیا که خاکستر مادرش (و مشکلات شخصی او) را در بار هتل میپاشد.
لوتوس سفید لحظات خوشی را سرو میکرد، اما مانند بهترین نمایشهای سال ۲۰۲۱، چیزهای عمیقتری نیز به بینندگان ارائه داد و تنشهای طبقاتی بین مهمانها و کارکنان، سرمایهداری و استعمار را کاهش داد.
۸. انتشار آلبوم چندرسانهای و اخبار شکن Red (نسخه تیلور)
قرمز (نسخه تیلور) دومین آلبوم ضبط شده توسط خواننده و ترانهسرای آمریکایی تیلور سوئیفت است که در ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ از طریق Republic Records منتشر شد. این یک ضبط مجدد از چهارمین آلبوم استودیویی سوئیفت، قرمز (۲۰۱۲) است، پس از اولین آلبوم ضبط شده او، بیباک (نسخه تیلور) که در آوریل ۲۰۲۱ منتشر شد. ضبط مجدد، اقدام متقابل سوئیفت در برابر تغییر مالکیت از استادان به شش آلبوم اول استودیویی او است.
این آلبوم متشکل از ۳۰ آهنگ، قرمز (نسخه تیلور) شامل نسخههای ضبط شده مجدد ۲۰ آهنگ از نسخه دلوکس رد و تک آهنگ خیریه سوئیفت در سال ۲۰۱۲ «رونان» است.
نسخه ۱۰ دقیقهای و خلاصه نشده «همه خیلی خوب»؛ ضبطهای خود سوئیفت از «مرد بهتر» (۲۰۱۶) و «بیب» (۲۰۱۸) که هر دو را نوشت اما به ترتیب به گروههای موسیقی کانتری آمریکایی Little Big Town و Sugarland داده بود.
۹. تمام ۷٫۸ ساعت از بیتلز: برگرد
فیلمهای مستند Disney+ کارگردان پیتر جکسون برای پایان دادن به تمام تماشای پرخوری ۲۰۲۱، یکی از صمیمیترین پرترههایی را که تا به حال از فرآیند خلاقانه بیتلز ارائه کرده بود، در حالی که Let It Be را میساختند و آماده اجرای برنامه در بالای مقر Apple Corps خود در لندن میشدند، ارائه کرد.
در ژانویه ۱۹۶۹. یک سال بعد، آنها از هم جدا شدند. «بیتلز: برگرد» تمرینی برای از بین بردن اسطوره است: در حالی که تنش آشکار است – در یک نقطه، جورج هریسون به طور موقت جمع را ترک میکند – چهار نفری معروف هرگز به هم نمیخورند. در عوض، آنها به شکلی متمدنانه، ارتباطی و بالاتر از همه، برادرانه هستند.
«برگرد» همچنین نشان میدهد که یوکو اونو به سختی مقصر فروپاشی گروه بود. همانطور که جکسون بیان کرد، در حالی که همیشه در کنار لنون حضور داشت، او در جلسات ضبط «حضور خوشخیم» داشت و در حالی که تاریخ راک ساخته میشد، به آرامی روزنامه میخواند. در فیلمهایی که مانند یک نمایش واقعیت مدرن بازسازی شدهاند، تماشای ریفنگاری تصادفی پل مککارتنی که به عنوان آهنگ تبدیل میشود، جذاب است، بدون اینکه چیزی از مد شیک آن بگوییم.