سدان نوعی خودروی سواری است که معمولترین طراحی بدنه است. در این مدل خودرو حتما صندوق، سقف ثابت و دو ردیف صندلی وجود دارد. در این نوشتار با ده خودروی برتر سدان آشنا میشوید:
۱. مرسدس بنز کلاس S
مرسدس بنز کلاس S که قبلاً با نام Sonderklasse (در آلمانی به معنای «کلاس ویژه»، بهاختصار «S-Klasse») شناخته میشد، مجموعهای از سدانهای لوکس، لیموزین و سدانهای زرهدار به اندازه کافی بزرگ است که توسط خودروساز آلمانی Mercedes- تولید میشود. بنز، بخشی از شرکت آلمانی Daimler AG. S-Class نامی برای مدلهای برتر مرسدس بنز است و به طور رسمی در سال ۱۹۷۲ با W116 معرفی شد و از آن زمان تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. S-Class خودروی شاخص مرسدس بنز است.
S-Class بسیاری از آخرین نوآوریهای این شرکت، از جمله فنآوریهای پیشرانه، ویژگیهای داخلی بدنه و سیستمهای ایمنی (مانند اولین پیش کشندههای کمربند ایمنی) را به نمایش گذاشته است. کلاس S به عنوان پرفروشترین سدان لوکس جهان رتبهبندی شده است. در اصطلاح خودرویی، Sonderklasse به «خودرویی با تجهیزات ویژه» اشاره دارد. اگرچه برای چندین دهه به صورت محاورهای استفاده میشد، پس از کاربرد رسمی آن در سال ۱۹۷۲، شش نسل از سدانهای S-Klasse با نام رسمی تولید شدند.
۲. لکسوس LS
لکسوس LS یک سدان لوکس فول سایز (بخش F در اروپا) است که به عنوان مدل شاخص لکسوس، بخش لوکس تویوتا، عرضه میشود. برای چهار نسل اول، همه مدلهای LS دارای موتورهای V8 بودند و عمدتاً دیفرانسیل عقب بودند. در نسل چهارم، لکسوس انواع چهار چرخ متحرک، هیبریدی و شاسیبلند را عرضه کرد. نسل پنجم به استفاده از موتور V6 بدون گزینه V8 تغییر کرد.
توسعه LS در سال 1983 به عنوان پروژه F1، نام رمز یک سدان پرچمدار مخفی آغاز شد. در آن زمان، دو مدل پرچمدار موجود تویوتا، مدلهای کرون و سنچری بودند – که هر دو منحصراً برای بازار ژاپن عرضه میشدند و جذابیت جهانی کمی داشتند که میتوانستند با برندهای لوکس بینالمللی مانند مرسدس بنز، بیامو و جگوار رقابت کنند.
سدان حاصل از یک فرآیند طراحی طولانی مدت پنج ساله با هزینه بیش از 1 میلیارد دلار پیروی کرد و با موتور V8 جدید و ویژگیهای لوکس متعدد به نمایش درآمد. لکسوس LS از همان ابتدا برای بازارهای صادراتی در نظر گرفته شده بود و بخش لکسوس برای بازاریابی و خدماترسانی به این خودرو در سطح بینالمللی تشکیل شد. LS 400 اصلی اولین فروش بالایی داشت و تا حد زیادی مسئول راهاندازی موفق مارک لکسوس بود.
۳. بیامو سری ۵
بیامو سری پنج یک خودروی اجرایی است که از سال هزار و نهصد و هفتاد و دو توسط BMW تولید و به بازار عرضه شد و پس از سدانهای کلاس جدید و در حال حاضر در نسل هفتم خود قرار دارد.
سری پنج ابتدا بهعنوان یک سدان، با بدنه واگن/استیت (با نام «تورینگ») در سال هزار و نهصد و نود و یک اضافه شد و پیکربندی فستبک پنج (با نام «گرن توریسمو») از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ در دسترس بود.
اولین نسل از سری پنج از موتورهای چهار سیلندر و شش سیلندر بنزینی تنفس طبیعی بهره میبرد. نسلهای بعدی از موتورهای چهار سیلندر، شش سیلندر، V8 و V10 بهره میبرند که تنفس طبیعی یا توربوشارژ دارند. از سال هزار و نهصد و هشتاد و دو، موتورهای دیزلی در محدوده سری پنج قرار گرفتند.
سری پنج دومین مدل پرفروش BMW پس از سری سه است. در بیست و نه ژانویه دو هزار و هشت، پنج میلیونمین سری پنج، یک سدان 530d در رنگ متالیک کربن بلک تولید شد.
کنوانسیون نامگذاری مدل سه رقمی BMW با اولین سری پنج آغاز شد، بنابراین سری پنج اولین خط مدل BMW بود که از «سری» در نامش استفاده کرد.
از زمان E28، تمامی نسلهای سری پنج دارای مدل «M» به نام BMW M5 هستند.
۴. لکسوس GS
لکسوس GS یک خودروی اجرایی است که توسط لکسوس، بخش ممتاز تویوتا فروخته میشود. همین خودرو در سال ۱۹۹۱ با نام تویوتا آریستو در ژاپن عرضه شد. برای بازارهای غیر ژاپنی، در فوریه ۱۹۹۳ با نام لکسوس GS عرضه شد. این شرکت تا ژانویه ۲۰۰۵ از نام تویوتا آریستو برای بازار ژاپن استفاده کرد.
GS که بهعنوان یک سدان پرفورمنس رقابت میکند در کلاس لوکس متوسط طراحی شده است، بین IS اجرایی جمعوجور و بزرگ/گل سرسبد LS جای میگیرد و شاسی آن با یکی از قدیمیترین نامهای تویوتا، سدانهای ممتاز Toyota Crown تا سال ۲۰۱۱ مشترک بود.
چهار نسل از GS از سال ۱۹۹۳ تولید شده است که هر کدام با موتورهای شش سیلندر و دیفرانسیل عقب عرضه میشوند. موتورهای V8 نیز در تمام نسلها ارائه شدند و نسخههای چهارچرخ محرک و هیبریدی در سال ۲۰۰۵ معرفی شدند.
دو نسل اول معادل بازار داخلی ژاپن، تویوتا آریستو (آریستو به یونانی به معنای «بهترین» است) که از سال ۱۹۹۱ تا اولین عرضه داخلی لکسوس در سال ۲۰۰۵ فروخته شد. اگرچه در طراحی بیرونی و داخلی تا حد زیادی یکسان بود، GS و Aristo در ترکیب موتور و گیربکس و همچنین بسته تجهیزات متفاوت بودند. نام GS مخفف Grand Sedan است.
۵. BMW M5
BMW M5 یک نوع عملکرد بالا از سری 5 BMW است که تحت برند فرعی BMW M به بازار عرضه میشود. این وسیله نقلیه نمادین در رده سدان اسپرت در نظر گرفته میشود. اکثر M5 ها در سبک بدنه سدان (سالون) تولید شدهاند، اما در برخی کشورها M5 به عنوان یک واگن نیز از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ و از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در دسترس بوده است.
اولین مدل M5 در سال ۱۹۸۵ بر روی شاسی E28 535i با موتوری اصلاح شده از M1 ساخته شد که آن را به سریعترین سدان تولیدی در آن زمان تبدیل کرد. مدلهای M5 از سال ۱۹۸۵ برای هر نسل از سری ۵ تولید شدهاند.
اولین BMW M5، بر اساس E28 سری 5، از اکتبر ۱۹۸۴ تا ژوئن ۱۹۸۸ تولید شد. این شرکت اولین نمایش خود را در نمایشگاه اتومبیل آمستردام در فوریه ۱۹۸۵ انجام داد. بر اساس شاسی 535i با تغییرات مکانیکی مختلف، به ویژه موتور M88/3 (مشترک با E24 M635CSi گرند تور کوپه) که نسخه به روز شده موتور مورد استفاده در خودروی اسپرت M1 بود، ساخته شد. در زمان عرضه، E28 M5 سریعترین سدان تولیدی در جهان بود.
۶. هوندا آکورد
هوندا آکورد از سریهای Automobile، چین و a: p. تولید شده توسط هوندا از سال ۱۹۷۶ که بیشتر برای نوع سدان چهار در شناخته شده است، یکی از پرفروشترین خودروهای ایالاتمتحده از سال ۱۹۸۹ بوده است.
از زمان شروع، هوندا چندین سبک بدنه خودرو و نسخههای مختلف آکورد را ارائه کرده است و اغلب خودروهایی که با نام آکورد به طور همزمان در مناطق مختلف به بازار عرضه میشوند، کاملاً متفاوت بودند. این خودرو در سال ۱۹۷۶ به عنوان یک هاچ بک جمعوجور معرفی شد، اگرچه این سبک تنها تا سال 1989 دوام آورد، زیرا خط تولید آن به سدان، کوپه و واگن گسترش یافت.
در نسل ششم آکورد در پایان دهه ۱۹۹۰، به یک وسیله نقلیه متوسط، با یک پلت فرم اصلی، اما با بدنهها و نسبتهای متفاوت تبدیل شد تا رقابت خود را در برابر رقبای خود در بازارهای بینالمللی مختلف افزایش دهد. برای نسل هشتم آکورد که در سال ۲۰۰۷ برای بازار آمریکای شمالی منتشر شد، هوندا مجدداً مدل را ارتقاء داده و اندازه آن را افزایش داد. این امر سدان آکورد را از حد بالایی چیزی که آژانس حفاظت از محیطزیست ایالاتمتحده (EPA) به عنوان یک خودروی سایز متوسط تعریف میکند، به بالاتر از حد پایینی یک خودروی سایز کامل رساند، در حالی که کوپه همچنان به عنوان سایز خودروی متوسط شناخته میشود.
۷. می باخ
می باخ 57 (شماره شاسی W240) و ۶۲ (شماره شاسی V240) اولین مدلهای خودروی تجاری می باخ از زمان احیای این برند توسط دایملر کرایسلر AG (دایملر AG فعلی) بودند. آنها برگرفته از خودروی مفهومی بنز مایباخ هستند که در نمایشگاه خودروی توکیو ۱۹۹۷ ارائه شد. این خودروی مفهومی همانند مدلهای تولیدی آن بر اساس پلت فرم سدان کلاس S مرسدس بنز W140 ساخته شده بود. شاخص وضعیت برند لوکس در سال ۲۰۰۸ مایباخ را بالاتر از رولزرویس و بنتلی در جایگاه اول قرار داد.
تولید این مدلها در دسامبر ۲۰۱۲ به دلیل تداوم زیانهای مالی برای مارک و فروش در سطح یک پنجم مدلهای سودآور رولز رویس متوقف شد.
هر دو مدل مایباخ انواعی از یک خودروی فوقالعاده لوکس هستند. اعداد مدل، طول خودروها را بر حسب دسیمتر نشان میدهد. ۵۷ به احتمال زیاد مالک محور است، در حالی که ۶۲ طولانیتر با در نظر گرفتن راننده طراحی شده است.
۸. تویوتا کمری
تویوتا کمری خودرویی است که از سال ۱۹۸۲ توسط سازنده ژاپنی تویوتا در سطح بینالمللی فروخته میشود و چندین نسل را در بر میگیرد. کمری که در اصل از نظر اندازه جمعوجور (بدنه باریک) بود، از دهه ۱۹۹۰ رشد کرد تا با طبقهبندی سایز متوسط (بدنه پهن) مطابقت داشته باشد – اگرچه این دو عرض در آن دهه با هم وجود داشتند. از زمان عرضه نسخههای پهن بدنه، کمری توسط تویوتا به عنوان دومین «خودروی جهانی» این شرکت پس از کرولا مورد تمجید قرار گرفته است.
در ژاپن، کمری زمانی در انحصار نمایندگیهای فروشگاه تویوتا کرولا بود. اتومبیلهای باریک بدنه نیز در ژاپن خواهر و برادر تغییر یافتهای به وجود آوردند، تویوتا ویستا همچنین در سال ۱۹۸۲ معرفی شد و در فروشگاههای تویوتا ویستا فروخته شد. نسخههای سوخت دیزل قبلاً در فروشگاه تویوتا دیزل به فروش میرسید. Vista Ardeo نسخه واگن Vista V50 بود.
بین سالهای هزار و نهصد و هفتاد و نه و هزار و نهصد و هشتاد و دو، نام کمری به یک مدل سدان چهار در در ژاپن، معروف به سلیکا کمری، واگذار شد. زمانی که کمری در سال ۱۹۸۲ با سری V10 به یک خط مدل مستقل تبدیل شد، تویوتا علاوه بر سدان، آن را به عنوان یک لیفت بک پنج در نیز در دسترس قرار داد. سری بعدی کمری V20، در سال ۱۹۸۶ با یک استیشن واگن جایگزین نوع لیفت بک بدنه و سدانهای سقف سخت ژاپنی که برای اولین بار عرضه شدند، شد. این شرکت در سال هزار و نهصد و نود V20 را با سدان V30 و هاردتاپ جایگزین کرد.
۹. میتسوبیشی لنسر اوولوشن
میتسوبیشی لنسر اوولوشن که معمولا به عنوان “Evo” نامیده میشود، یک سدان اسپرت بر اساس لنسر است که توسط سازنده ژاپنی میتسوبیشی موتورز از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۶ تولید شد. تا به امروز ده نسخه رسمی وجود داشته است و نام آن هر مدل معمولاً یک عدد رومی است. همه از موتورهای چهار سیلندر خطی دو لیتری توربوشارژ و سیستمهای تمام چرخ متحرک استفاده میکنند.
اوولوشن در ابتدا فقط برای بازارهای ژاپن در نظر گرفته شده بود، اما تقاضا در بازار «واردات خاکستری» باعث شد که سری Evolution از طریق شبکههای نمایندگی Ralliart در بریتانیا و در بازارهای مختلف اروپایی از حدود سال هزار و نهصد و نود و هشت ارائه شود. میتسوبیشی تصمیم گرفت نسل هشتم را صادر کند. تکامل به ایالاتمتحده در سال دو هزار و سه پس از موفقیت سوبارو در آن بازار با رقیب مستقیم دیرینه خود، سوبارو ایمپرزا WRX STi بود.
دهمین و آخرین نسل لنسر اوولوشن Evo X در سال دو هزار و هفت در ژاپن و در سال دو هزار و هشت در بازارهای خارج از کشور عرضه شد. Evo X تقریباً ده سال تولید شد تا اینکه در آوریل دو هزار و شانزده بازنشسته شد.
۱۰. ماشین لینکولن تاون
ماشین لینکولن تاون (Lincoln Town Car) یک خط مدل از سدانهای لوکس فول سایز است که توسط بخش لینکلن شرکت خودروسازی آمریکایی فورد موتور به بازار عرضه شد. لینکلن که نام خود را از سبک بدنه لیموزین گرفته است، خودروی شهر را از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۱ به بازار عرضه کرد و این پلاک قبلاً به عنوان تریم پرچمدار لینکلن کانتیننتال بود. ماشین تاون که در سه نسل برای سی سال تولید شد، به عنوان سدان پرچمدار شرکت فورد موتور عمل کرد که مستقیماً در برابر کادیلاک فلیت وود بروگام (و جانشین کادیلاک DTS آن) به بازار عرضه شد.
این ماشین تقریباً به طور انحصاری به عنوان یک سدان چهار در به بازار عرضه شد (یک سدان دو در فقط برای سال هزار و نهصد و هشتاد و یک ارائه شد)، بسیاری از نمونههای خودروی شهر برای خدمات ناوگان و لیموزین مورد استفاده قرار گرفتند. از سال ۱۹۸۳ تا پایان سال ۲۰۱۱ ، تاون کار طولانیترین خودروی تولید شده توسط فورد در سراسر جهان بود و تبدیل به طولانیترین خودروی تولید انبوه فروخته شده در آمریکای شمالی از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ شد.