ماشینها نیز مانند دیگر اختراعات بشر از وسایل بسیار ابتدایی شروع کردند تا به وسایلی مدرن با ویژگیهای متعدد امروزی تبدیل شدند. در این متن با ده واقعیت در مورد تاریخچه خودرو آشنا میشوید:
۱. ۱ دسامبر ۱۹۱۳: خط مونتاژ هنری فورد شروع به کار کرد و مالکیت ماشین را به صورت انبوه آغاز کرد
هنری فورد، خودروساز پیشگام آمریکایی که مصمم به ساختن یک خودروی موتوری برای بسیاری از افراد است، اولین خط مونتاژ ماشین متحرک را برای مدل T خود پیادهسازی میکند و به زودی زمان تولید آن را از ۱۲٫۵ ساعت به ۹۳ دقیقه کاهش میدهد.
کارگران که از وظایف خود در خط مونتاژ بیحوصله شده بودند، بهطور دستهجمعی کار را ترک میکنند و فورد در پاسخ به آن، هفته کاری ۵ دلاری و ۴۰ ساعته در روز را ایجاد میکند که جرقه مهاجرت دستهجمعی جویندگان کار به دروازههای فورد در دیترویت را برانگیخت. بین سالهای ۱۹۰۸ و ۱۹۲۷، فورد ۱۵ میلیون مدل T ساخت و ساختار صنعتی و کشاورزی آمریکا را تغییر داد.
۲. می ۱۹۳۸: هیتلر فولکس واگن بیتل را راهاندازی کرد
آدولف هیتلر با الهام از مخترع مدل T هنری فورد، یک «ماشین مردمی» مقرون به صرفه را برای تودهها طراحی کرد. او خودروساز فردیناند پورشه را استخدام میکند که مشاوران طراحی او شامل اروین کومندا اتریشی و بلا بارنی مجارستانی هستند. دومی طرح حباب نمادین بیتل را در سال ۱۹۲۵ ترسیم کرد. هیتلر سنگ بنای کارخانه بیتل در ولفسبورگ آلمان را در می ۱۹۳۸ میگذارد، اما تنها ۶۰۰ خودرو قبل از تغییر کارخانه به تولید زمان جنگ ساخته میشود.
علیرغم هرگونه انجمن نازی، آمریکای پس از جنگ به سختی با بیتل احیا شده، با تقویت تبلیغات مبتکرانه روبرو میشود. در اواخر دهه ۱۹۵۰، بیتل در سرتاسر جهان محبوب شد. دهه ۶۰ به بیتل تداعی قدرت گل ماندگار خود را به ارمغان میآورد که ریشههای فاشیستی خودرو را به چالش می کشد. در مجموع، فولکسواگن ۲۳ میلیون بیتل میسازد، بیش از هر پلاک نامی در تاریخ، قبل از پایان تولید در سال ۱۹۹۹.
۳. ۱۲ سپتامبر ۱۹۶۳: پورشه ۹۱۱ در نمایشگاه خودرو فرانکفورت معرفی شد
فردیناند «بوتزی» پورشه، نوه موسس این شرکت، در مراسم رونمایی خود یک خودروی اسپورت به نام «۹۰۱» را طراحی میکند که دارای خط سقف باریک و یک موتور شش سیلندر هواخنک در عقب است. اصرار پژو بر داشتن حقوق نامهای خودرو با علامت صفر در وسط، باعث شد تا پورشه نام خود را به ۹۱۱ تغییر دهد.
موفقیتهای بیشماری بعد از آن، از جمله بیش از ۱۰۰ پیروزی در کلاس در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در مسابقات فرمول یک سالانه، ۹۱۱ مطمئناً باقی خواهد ماند. نمادینترین خودروی اسپورت جهان شبح متمایز در طول هشت نسل از طراحی مجدد دوام میآورد. پورشه یک میلیونمین ۹۱۱ خود را در سال ۲۰۱۷ میسازد و میگوید که ۷۰ درصد از ۹۱۱ هنوز در جادهها هستند.
۴. ۱۷ آوریل ۱۹۶۴: فورد موستانگ جرقههای دیوانگی به سبک Beatlemania
با بریدن روبان والت دیزنی، هنری فورد دوم و لی یاکوکا از فورد موستانگ در نمایشگاه جهانی نیویورک رونمایی کردند. موستانگ که به عنوان پاسخی مقرون به صرفه به خودروهای اسپورت اروپایی طراحی شده است (قیمت پایه: ۲۳۶۸ دلار) در روز اول تولید ۲۲۰۰۰ سفارش به دست آورد و در ۱۸ ماه یک میلیون دستگاه به فروش رساند.
پدیده موستانگ به سرعت رقبایی مانند شورولت کامارو را به نام «خودروهای پونی» به دنیا میآورد. کارول شلبی، اسطوره مسابقات اتومبیل رانی، با مهندسی نسخههای پرقدرت، اعتبار عملکردی را ارائه میکند. استیو مک کوئین افسانه ماشین عضلانی را در سال ۱۹۶۸، تعقیب افراد بد در Boss 302 Mustang خود در Bullitt، تثبیت کرد.
۵. ۳۰ نوامبر ۱۹۶۵: «ناایمن در هر سرعتی» منتشر شد
زمانی که یک وکیل جوان و صلیبی به نام رالف نادر، نقطه عطف مهم خود را علیه صنعت خودروسازی مینویسد، «ناایمن در هر سرعتی»، استانداردهای ایمنی برای خودروها عملاً وجود ندارد. طی ۱۰ ماه پس از انتشار کتاب، رئیسجمهور لیندون جانسون آژانسی را ایجاد میکند که به اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه تبدیل میشود.
قوانین ایمنی حاصل از خودروسازان را ملزم میکند که به طور پیوسته از کمربند ایمنی، کیسه هوا، کنترلهای الکترونیکی پایداری و در حال حاضر ترمز اضطراری خودکار استفاده کنند. مرگومیر در تصادفات اتومبیل از ۵٫۳ مرگ در هر ۱۰۰ میلیون مایل سفر در سال ۱۹۶۵ به ۱٫۱ تا سال ۲۰۱۹ کاهش یافت.
۶. اختراع پیک آپ
استرالیا پیک آپ را اختراع کرد (چیزی که ما آن را یوتی مینامیم) که تقریباً نیم قرن به پرفروشترین وسیله نقلیه آمریکای شمالی تبدیل شد. به گفته مورخان فورد، در سال ۱۹۳۳، همسر کشاورز گیپسلند، نامهای به فورد نوشت: «آیا میتوانی وسیلهای برای من بسازی که یکشنبه در آن به کلیسا برویم و شوهرم بتواند از آن استفاده کند. آیا این درست است که خوکها را دوشنبه به بازار ببریم؟» Lew Bandt که در آن زمان یک طراح جوان در فورد در Geelong بود، ایدهای را برای ترکیب یک ماشین با یک وسیله نقلیه حمل بار ارائه کرد. در نهایت پیک آپ تایید شد و در سال ۱۹۳۴ وارد خط تولید شد.
۷. بخار و برق اولین خودرو(۱۷۰۰-۱۸۹۰)
شاید تعجب کنید که خودروهای الکتریکی مفهوم جدیدی نیستند. اولین خودروها در واقع با بخار و برق کار میکردند. همچنین ممکن است از دانستن اولین وسایل نقلیه در اواخر دهه ۱۷۰۰ متعجب شوید.
اولین «وسیله نقلیه» با بخار نیرو میگرفت. این یک منبع انرژی بود که سالها برای نیرو دادن به قطارها استفاده میشد. با این حال تا دهه ۱۸۷۰ بود که قدرت بخار برای وسایل نقلیه کوچک کاربردیتر شد. علیرغم پیشرفتها، هنوز کاستیهای زیادی وجود داشت. راهاندازی وسایل نقلیه بخاری زمان بسیار زیادی طول کشید و برد آن محدود بود.
در اوایل دهه ۱۸۰۰، مخترعان در سراسر جهان شروع به ساخت کالسکههای برقی کردند. چند دهه بعد، مخترعان در انگلستان و فرانسه وسایل نقلیهای ساختند که بسیار به خودروهای برقی مدرن نزدیکتر بودند. در سال ۱۸۹۰، ویلیام موریسون اولین ماشین الکتریکی را در ایالاتمتحده ساخت که این ماشین میتوانست ۱۴ مایل در ساعت حرکت کند و شش نفر را در خود جای دهد.
۸. ماشینهای تولید انبوه گازسوز در گوشه بازار (دهه ۱۸۹۰-۱۹۳۰)
در حالی که برخی از اولین اتومبیلها با موتورهای بخار کار میکردند، قدمت آن به دهه ۱۷۰۰ بازمیگردد، این کارل بنز در سال ۱۸۸۵ بود که اولین خودروی گازسوز را اختراع کرد که بعداً در سال ۱۸۸۶ حق اختراع دریافت کرد. اولین اتومبیل بنز دارای سه چرخ بود.، بسیار شبیه یک سه چرخه دراز بود و دو نفر در آن نشسته بودند. خودروهای چهار چرخ گازسوز بعداً در سال ۱۸۹۱ معرفی شدند.
اختراع خودروهای گازسوز سرآغاز تکامل وسایل نقلیه در آمریکا بود.
اولین اتومبیلها شیشه جلو، در چراغ راهنما یا حتی فرمان گرد نداشتند – بسیار متفاوت با آنچه ما به آن عادت کردهایم. میتوان گفت که اولین خودروی بنزینی کارل بنز کاتالیزور اصلی برای تولید خودروهای مدرن بود، زیرا بسیاری از خودروسازان راه او را دنبال کردند و سعی کردند نسخه خود را از یک خودرو بسازند.
۹. ویژگیهای خودروهای در مرکز صحنه (دهه ۱۹۳۰ تاکنون)
همراه با تولید انبوه، ویژگیهای جدیدی نیز به وجود آمد که برخی از اولینها سرعتسنج، کمربند ایمنی، شیشههای جلو و آینههای دید عقب بودند. باور کنید یا نه اولین چراغهای راهنما تا زمانی که بیوک در سال ۱۹۳۹ این کار را انجام داد، به ماشین اضافه نشد – این حتی پس از اولین ماشین با شیشههای برقی و تهویه مطبوع! سپس اتومبیلها با فرمان برقی (۱۹۵۱)، کروز کنترل (۱۹۵۷)، کمربندهای ایمنی سه نقطهای (۱۹۵۹) و صندلیهای گرمکن (۱۹۶۶) شروع به شیک شدن کردند.
در سال ۱۹۷۳، اولدزموبیل اولین کیسه هوای سرنشین را در مدل «تورنادو» خود نصب کرد. بیش از ۲۰ سال بعد در سال ۱۹۹۸، دولت فدرال تمام وسایل نقلیه مسافربری را ملزم کرد که دارای کیسه هوای دوگانه جلویی باشند.
در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، سیستمهای ورود بدون کلید، درها و پنجرههای برقی، سانروفها و پخش کنندههای سی دی به ویژگیهای استاندارد تبدیل شدند. این مربوط به زمانی است که فناوری به یک نقطه فروش بزرگ تبدیل شد.
۱۰. ویژگیهای ماشینهای مدرن
این جستجو ما را به خودروهای امروزی با بلوتوث، هارد دیسک، سیستمهای ایمنی پیشرفته، GPS، WiFi و حتی توانایی پارک موازی خود میرساند. دیوانه به نظر میرسد، اما حقیقت دارد. در این عصر، خودروها دارای ویژگیهایی هستند که زمانی لوکس بودند (اصلا وجود نداشتند)؛ و ماشینهای بدون راننده که زمانی شبیه چیزی درون یک فیلم علمی تخیلی به نظر میرسیدند، اما نزدیک به واقعیت هستند. شگفتانگیز است که فکر کنید ماشینها تا کجا پیش رفتهاند و این فناوری به کجا میرود.
با پیشرفت فناوری، رعایت تکنیکهای رانندگی در جاده برای حفظ امنیت اطرافیانتان مهمتر از همیشه است.